Kære folkeskolelærer,

Kære kollega.

Jeg sidder i skrivende stund med et blad foran mig. BioNyt hedder det, nr. 125, 27. feb. 2004 for at være lidt mere præcis, så det er næsten helt lunt fra trykmaskinens valser. Med et frisk blad i hånden, har jeg altid været lidt spændt på, hvad temaet mon kunne byde på denne gang.

"Fugleinfluenza", - står der anført, med undertitlen 'en global trussel'. Er det ikke netop det ord, man er blevet bombarderet med i den seneste tid via medierne derovre fra fjernøsten? Godt man ikke bor der, så lad det blive ved det. Deres problem. Men alligevel, man sidder med bladet i den ene hånd og en ostemad i den anden, man skimmer lige igennem de overordnede brødtekster, og temaet denne gang levner ikke megen trøst, for læser man videre i hovedartiklen står der noget, der kan få nakkehårene til at rejse sig lidt over maden og kaffen, - verdens-omspændende epidemi - sket før - dødsensfarligt potentiale - vaccine kommer for sent. Det lyder som om JEG kunne blive part i sagen, ku’ være man alligevel skulle i gang med læseluppen og se, hvad det er for noget stads. Og det gjorde man så, - med stor interesse, nej med samme interesse som alle de andre gange jeg har læst bladet.

Hvis man mere er til de ugentlige / kulørte magasiner, så er bladet nok ikke noget for dig. Bladet jeg ovenfor refererer til kræver sin mand og kvinde, forstå mig ret, man behøver overhovedet ikke at være akademiker, have en PhD eller anden ’nørdet’ naturvidenskabelig uddannelse for at holde endsige læse det blad. Det skal dog siges, at man skal tage sig tid til at læse det, da dets artikler ikke bare er hardcore faktuelt stof lidt i lighed med Illustreret Videnskab, men dybt forklarende til detaljen og inderlig præcis i tekst og grafik. Bladet kræver læserens fulde opmærksomhed.

Bladet er som dets titel også antyder et naturvidenskabeligt blad, der fokuserer på stof fra primært videnskabsfaget biologi, herunder medicin, natur og miljø. Og dermed er målgruppen nærmest også indkredset, lidt i hvert fald, for læserens interesse skal være rettet ind mod de områder, og han/hun skal indstille sig på at bruge lidt tid på fremstillingen af problematikkerne. BioNyt er ikke et skalkeskjul for en letfordøjelig omgang underholdning á la bedtime reading, - det er et blad, der virkelig går i dybden på en meget inciterende og forklarende måde, med god opfølgende grafik inkl. tekst.

Jeg er selv skolelærer med bl.a. hovedfag i biologi/miljøundervisning. Det siger sig selv, hvorfor det blad er en faglig appelsin i min pædagogiske turban. Bladet har jeg holdt i mange år af flere grunde. Dels fordi dets artikler er generelt interessante for mig i forhold til mit fagområde og øvrige interesser, dels fordi det giver mange gode inputs til min undervisning, og endelig fordi bladet i flere henseender er med til at opdatere min faglighed. Faglige kurser er ikke in p.t. i folkeskoleregi, så det er op til en selv at holde sig orienteret. Det har dette blad bl.a. været for mig. Jeg erkender, at der også er andre særdeles seriøse blade i denne boldgade, - Natur og Museum, Illustreret Videnskab og Biologforbundets blad Kaskelot for at anføre nogle, men ingen der i deres temaer er så dybdeborende udi det specielt karakteristiske.

Jeg kan også kun udtrykke min tilfredshed med bladets format og layout. Specielt det sidste har undergået flere ændringer til det bedre igennem årene. Layoutmæssigt kan det måske ikke måle sig med alle andre ’ligesindede’, men det har vist heller aldrig været meningen, og mon ikke også målgrupperne til dels er forskellige. Desuden har bladets website en effektiv oversigt over tidligere publikationer inkl. søgebase. Om websitet trænger til lidt ansigtsløftning, er en smagssag, men ku’ være det var en overvejelse værd. Desuden er det muligt at hente faglig bistand i forbindelse med konkrete projekter, let og ligetil fra sitet. Jeg agter absolut at fortsætte mit abonnement, og kan kun på bedste vis anbefale andre - ikke mindst fra min egen kreds, naturvidenskabeligt interesserede skolelærere - at byde ind på bladet. Prisen er meget overkommelig. Et blad af høj faglig karat, der stiller faglige krav til sin læser. Og det er såmænd ikke så værst endda i en tid, hvor det naturvidenskabelige har samfundets bevågenhed.

Prisen er 289 kr (institutioner 349 kr) (elever og studerende 144,50 kr) for 4 numre. Ekstra 136 kr ("Biologisk Forum") for et års adgang til artikler på www.bionyt.dk. BioNyt's email-adr.: bio@forskning.dk

Arne Skovgaard Schmidt
folkeskolelærer
Biologi og Miljøundervisning
Læs endnu en anbefaling